Klasa VII Film jako dziedzina sztuki
Film to forma twórczości powstała pod koniec XIX w. Jest techniką zapisu rzeczywistości na taśmie filmowej, której szybkie odtwarzanie wywołuje wrażenie ruchomego obrazu. Obrazy te przekazują opowieść, czyli fabułę. Można powiedzieć, że na każdy film składa się wilka liczba wprawionych w ruch zdjęć,
zatem gdyby nie wynalazek fotografii, nie oglądalibyśmy filmów.
Historia kina, odc.1: Jak to się wszystko zaczęło? | Poznać kino
Na jakie jeszcze potrzeby ludzie tworzą filmy?
Film we współczesnym świecie, choć kojarzony głównie ze sztuką i rozrywką, ma jednak bardzo szerokie zastosowanie.
Filmy tworzone są na potrzeby:
•
badań naukowych,
•
techniki,
•
medycyny,
•
sportu,
•
nadzoru i bezpieczeństwa,
• rozrywki
edukacji...
Przeciętny film to struktura zbudowana z kilkudziesięciu tysięcy obrazów (klatek) podzielonych na grupy uporządkowane według pewnej hierarchii. KADR > UJĘCIE > SCENA > SEKWENCJA > FILM |
Kadr - To co widzimy na ekranie to kadr. Jest to pojedyncza, zatrzymana klatka filmowa o określonej kompozycji. Ujęcie to seria klatek naświetlana na taśmie od uruchomienia do zatrzymania kamery ( w filmie ujęcie otwiera i zamyka przejście montażowe do innego ujęcia). Jest to najmniejsza, niepodzielna jednostka filmowa, chociaż składa się z klatek, których oko ludzkie nie odróżnia jako odrębnych całości. Scena to fragment filmu składający się przynajmniej z jednego ujęcia (najczęściej kilku), zachowujący jedność czasu, miejsca i akcji. W wielu filmach bardzo długie ujęcia wypełniają treść niemal całej sceny, ale zwykle jest to wynikiem świadomego wyboru stylistyki. Na ogół scena składa się z kilku lub kilkunastu ujęć przedstawiających to samo zdarzenie, np. kłótnię małżeńską, bójkę, pożegnanie, scenę miłosną itp. Nawet stosunkowo krótka scena zawiera zwykle ujęcia przedstawiające miejsce akcji, główne postaci w całości, oraz kadry przedstawiające na zbliżeniach zemocjonowane twarze. Sekwencja - Kilka logicznie powiązanych scen o wspólnym wątku tematycznym tworzy większą jednostkę narracyjną - sekwencję. Pożegnanie dwojga osób można pokazać w jednej scenie, jednak trudno jest w jednej scenie przedstawić np. napad na bank. Filmowa sekwencja napadu może składać się z wielu scen przedstawiających przygotowania do napadu, wejście bandytów do banku, sposób sterroryzowania pracowników, rozpruwanie sejfu, ucieczkę, pościg samochodowy, ujęcie sprawców itp. Na ogół nie mamy problemy ze stwierdzeniem, czy wątek przedstawiany w sekwencji został wyczerpany, ale dla podkreślenia jego zakończenia często sekwencję zamyka inne rodzaj przejścia montażowego, niż w przypadku scen. Środki wyrazu filmowego Najważniejszym środkiem wyrazu filmowego jest montaż, czyli sposób łączenia pojedyńczych ujęć. scen i sekwencji. Od rodz montażu zależą dynamika i nastrój filmu, a także to jak widz odbiera fabułę. Dzieło filmowe wyróżnia także zastosowanie efektów wizualnych i specjalnych. Są to zabiegi polegające m.in. na zniekształceniu obrazu, zmianach tonacji kolorystycznej i ostrości, stosowaniu niezwykłych sposobów przedstawiania ruchu. Współczesne efekty specjalne tworzy się komputerowo, dzięki czemu można ukazać nieistniejące postacie i obiekty oraz nieprawdopodobne wydarzenia. Inne środki wyrazu takie jak: scenografia i rekwizyty, oświetlenie, charakteryzacja, choreografia oraz dźwięk zostały zaczerpnięte z teatru.
|
Komentarze
Prześlij komentarz