Temat: Organizacja i zasady pracy w klasie 5, Wymagania edukacyjne, kryteria oceniania, BHP
- Każdy uczeń dba o ład i porządek swojego stanowiska pracy.
- Uczniowie mają stałe miejsca pracy, ich zmiana może nastąpić jedynie za zgodą nauczyciela.
- Cała klasa odpowiada za stan pracowni.
- Każde skaleczenie musi być natychmiast zgłoszone nauczycielowi !
- Zachowujemy szczególną ostrożność w czasie zajęć praktycznych !
- Zabrania się pożyczania przyborów i materiałów. Uczeń pracuje wyłącznie swoimi przyborami i na swoich materiałach! W przypadku braku materiałów i przyborów uczeń pracuje na własnych materiałach zastępczych.
- Zabronione jest chodzenie po sali w trakcie zajęć bez zgody nauczyciela.
WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANWYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA Z PRZEDMIOTU PLASTYKA klasa 5
Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Do dzieła" autorstwa J. Lukas i K. Onak (NOWA ERA).
1. Kryteria ocen z plastyki. Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:
· poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,
· indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych,
· zaangażowanie w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,
· poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii plastyki,
· podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,
· przygotowanie do zajęć.
2. Zasady oceniania uczniów. Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:
· zgodność z tematem,
· bogactwo treści,
· wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, zastosowane materiały oraz technika),
· trafność obserwacji,
· pomysłowość (oryginalność),
· ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia,
· ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie odda pracy do oceny,
· każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,
· jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach to może to zrobić samodzielnie w domu i oddać pracę w terminie dwóch tygodni od zakończenia tej pracy na lekcji,
· uczeń nieobecny na lekcji jest zobowiązany wykonać pracę w domu i przynieść ją do oceny w terminie dwóch tygodni,
· 2 razy w semestrze można być nieprzygotowanym do zajęć, zgłoszenie może dotyczyć braku zeszytu, podręcznika, zadania domowego, jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji otrzymuje ocenę niedostateczną a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych.
1. Faktura
• wyjaśnia, co to jest faktura
• określa rodzaj faktury w dziełach różnych dyscyplin plastycznych
• ukazuje fakturę w pracach plastycznych
2. Kształt
• wyjaśnia, co to jest forma
• odróżnia formę płaską od formy przestrzennej
• rozróżnia rodzaje form w otaczającym świecie
• stosuje różnorodne formy w działaniach plastycznych
3. Kompozycja
• wyjaśnia, co to jest kompozycja
• wymienia zasady harmonijnej kompozycji
• podaje rodzaje kompozycji
• określa rodzaj kompozycji w wybranych reprodukcjach
• wykonuje pracę z wykorzystaniem wybranej kompozycji
4. Perspektywa
• tłumaczy, co to jest perspektywa
• wymienia rodzaje perspektywy
• wyjaśnia rolę perspektywy w dziele sztuki
5. Czym są dzieła sztuki?
• określa formy twórczości
• rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki
6. Rysunek
• wymienia charakterystyczne cechy rysunku jako dyscypliny plastycznej
• podaje funkcje szkicu
• używa właściwych przyborów rysunkowych do zadanego tematu
• organizuje warsztat pracy przy wykonywaniu prac rysunkowych
• posługuje się szkicem jako wstępnym etapem do właściwej pracy
7. Malarstwo
• charakteryzuje malarstwo jako dyscyplinę plastyczną
• wyjaśnia, czym się różni malarstwo realistyczne od malarstwa abstrakcyjnego
• określa sposób przedstawienia rzeczywistości na obrazie: płaski lub przestrzenny
• używa właściwych przyborów malarskich do zadanego tematu
• rozróżnia na przykładach tematyczne rodzaje malarstwa • organizuje warsztat pracy przy malowaniu prac
• maluje pracę na określony temat
8. Grafika
• wyjaśnia, na czym polega specyfika grafiki jako dyscypliny plastycznej
• wyjaśnia, czym różni się grafika warsztatowa od grafiki użytkowej
• rozróżnia formy grafiki użytkowej
• określa znaczenie poznanych terminów
• wykonuje proste matryce i odbitki
• organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac graficznych
• wyjaśnia funkcje rzeźby
• organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac rzeźbiarskich
• wykonuje figurkę lub płaskorzeźbę z wybranego materiału
9. Z historii sztuki
• wyjaśnia, co t jest epoka w sztuce
• zna ramy czasowe epoki
• wymienia cech charakterystyczne epoki
Komentarze
Prześlij komentarz