Temat: Organizacja i zasady pracy w klasie 5, Wymagania edukacyjne, kryteria oceniania, BHP


Organizacja i zasady pracy w klasie 5
Cele lekcji:

    Na dzisiejszej lekcji:
- Zapoznacie się z wymaganiami i systemem oceniania
- Regulaminem BHP na lekcji plastyki
Ocenie szkolnej podlega:
- Stopień opanowania wiadomości w zakresie plastyki oraz ich wykorzystanie w rozwiązywaniu zadań wytwórczych.
- Zeszyt przedmiotowy ucznia.
- Aktywność na lekcjach plastyki.
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, ład i porządek na stanowisku pracy.
- Umiejętność wykonywania zadań plastycznych zgodnych z poleceniem,
- Dokładność, staranność wykonywanych zadań.
- Stopień opanowania wiadomości z plastyki
- Praca w grupach za zwróceniem uwagi na zaangażowanie uczniów do pracy.

Kontrakt

Na zajęciach z przedmiotu plastyka obowiązuje "Regulamin Pracowni".
Nie przewiduje się sprawdzianu zaliczeniowego na koniec semestru.
Prace rysunkowe są ocenione w ciągu 2 tygodni i przekazane uczniom do wglądu.
Uczeń po dłuższej niż 1 tydzień nieobecności w szkole może nie być oceniany, jeżeli nieobecność związana była z chorobą lub innymi sytuacjami losowymi, które go usprawiedliwiają.
Nie przygotowanie do zajęć zgłasza uczeń po sprawdzeniu listy obecności.
Dwa razy w ciągu semestru uczeń może zgłosić nie przygotowanie do lekcji (brak zeszytu, zadania) bez obawy otrzymania oceny niedostatecznej.
Systematyczne nie przygotowywanie się do lekcji, brak zeszytu przedmiotowego lub potrzebnych na lekcje innych materiałów za trzecim razem i każdym następnym wpłynie na wstawienie oceny niedostatecznej.
Oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne i uzasadnione.
Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną za pracę plastyczną w ciągu trzech tygodni od przekazania informacji o uzyskanej ocenie za daną pracę.
Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych lub pisemnych prac. Zeszyt prowadzony jest systematycznie przez ucznia. W przypadku nieobecności ucznia w szkole, zeszyt przedmiotowy oraz zeszyt ćwiczeń musi być uzupełniony.
Każdy uczeń ma prawo do oceny za wykonane prace nadobowiązkowe uzgodnione z nauczycielem.
Przy wystawianiu ocen semestralnej i końcoworocznej największe znaczenie mają oceny z zadań plastycznych oraz prac wytwórczych i komputerowych oraz obecności na lekcjach.

Regulamin BHP na lekcjach plastyki w klasach 4-7 z uwzględnieniem procedur zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19.

  1. Każdy uczeń dba o ład i porządek swojego stanowiska pracy.
  2. Uczniowie mają stałe miejsca pracy, ich zmiana może nastąpić jedynie za zgodą nauczyciela.
  3. Cała klasa odpowiada za stan pracowni.
  4. Każde skaleczenie musi być natychmiast zgłoszone nauczycielowi !
  5. Zachowujemy szczególną ostrożność w czasie zajęć praktycznych !
  6. Zabrania się pożyczania przyborów i materiałów. Uczeń pracuje wyłącznie swoimi przyborami i na swoich materiałach! W przypadku braku materiałów i przyborów uczeń pracuje na własnych materiałach zastępczych.
  7. Zabronione jest chodzenie po sali w trakcie zajęć bez zgody nauczyciela.

Obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk, ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.

W przypadku złego samopoczucia lub innych dolegliwości uczeń jest zobowiązany do natychmiastowego powiadomienia o tym fakcie nauczyciela.

Po skończonych zajęciach uczeń sprząta swoje stanowisko pracy.

Uczeń bezwzględnie stosuje się do zaleceń nauczyciela i procedur szkolnych związanych ze stanem pandemii.

Uczniowie zostali zapoznani z Regulaminem BHP i kontraktem klasowym na pierwszej lekcji plastyki zapisując w zeszycie notatkę:

WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANWYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA Z PRZEDMIOTU PLASTYKA klasa 5

Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Do dzieła" autorstwa J. Lukas i K. Onak (NOWA ERA).

 1. Kryteria ocen z plastyki. Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:

·         poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,

·         indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych,

·         zaangażowanie w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,

·         poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii plastyki,

·         podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,

·         przygotowanie do zajęć.

2. Zasady oceniania uczniów. Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:

·         zgodność z tematem,

·         bogactwo treści,

·         wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, zastosowane materiały oraz technika),

·         trafność obserwacji,

·         pomysłowość (oryginalność),

·         ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia,

·         ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie odda pracy do oceny,

·         każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,

·         jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach to może to zrobić samodzielnie w domu i oddać pracę w terminie dwóch tygodni od zakończenia tej pracy na lekcji,

·         uczeń nieobecny na lekcji jest zobowiązany wykonać pracę w domu i przynieść ją do oceny w terminie dwóch tygodni,

·         2 razy w semestrze można być nieprzygotowanym do zajęć, zgłoszenie może dotyczyć braku zeszytu, podręcznika, zadania domowego, jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji otrzymuje ocenę niedostateczną a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych.

1. Faktura

• wyjaśnia, co to jest faktura

• określa rodzaj faktury w dziełach różnych dyscyplin plastycznych

• ukazuje fakturę w pracach plastycznych

2. Kształt

• wyjaśnia, co to jest forma

• odróżnia formę płaską od formy przestrzennej

• rozróżnia rodzaje form w otaczającym świecie

• stosuje różnorodne formy w działaniach plastycznych

3. Kompozycja

• wyjaśnia, co to jest kompozycja

• wymienia zasady harmonijnej kompozycji

• podaje rodzaje kompozycji

• określa rodzaj kompozycji w wybranych reprodukcjach

• wykonuje pracę z wykorzystaniem wybranej kompozycji

4. Perspektywa

• tłumaczy, co to jest perspektywa

• wymienia rodzaje perspektywy

• wyjaśnia rolę perspektywy w dziele sztuki

5. Czym są dzieła sztuki?

• określa formy twórczości

• rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki

6. Rysunek

• wymienia charakterystyczne cechy rysunku jako dyscypliny plastycznej

• podaje funkcje szkicu

• używa właściwych przyborów rysunkowych do zadanego tematu

• organizuje warsztat pracy przy wykonywaniu prac rysunkowych

• posługuje się szkicem jako wstępnym etapem do właściwej pracy

7. Malarstwo

• charakteryzuje malarstwo jako dyscyplinę plastyczną

• wyjaśnia, czym się różni malarstwo realistyczne od malarstwa abstrakcyjnego

• określa sposób przedstawienia rzeczywistości na obrazie: płaski lub przestrzenny

• używa właściwych przyborów malarskich do zadanego tematu

• rozróżnia na przykładach tematyczne rodzaje malarstwa • organizuje warsztat pracy przy malowaniu prac

• maluje pracę na określony temat

8. Grafika

• wyjaśnia, na czym polega specyfika grafiki jako dyscypliny plastycznej

• wyjaśnia, czym różni się grafika warsztatowa od grafiki użytkowej

• rozróżnia formy grafiki użytkowej

• określa znaczenie poznanych terminów

• wykonuje proste matryce i odbitki

• organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac graficznych

• wyjaśnia funkcje rzeźby

• organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac rzeźbiarskich

• wykonuje figurkę lub płaskorzeźbę z wybranego materiału 

9. Z historii sztuki 

• wyjaśnia, co t jest epoka w sztuce

• zna ramy czasowe epoki

• wymienia cech charakterystyczne epoki

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa VII Nowe media w sztuce

Klasa VII Fotografia w sztuce nowoczesnej

Klasa VII Temat: Happening i performance